
Het Albert Schweitzer ziekenhuis (ASZ) is een belangrijk opleidingsziekenhuis voor een groot deel van zuidwest Nederland. Om deze rol met succes in de toekomst te blijven vervullen is het ASZ sterk afhankelijk van de inzet en kwaliteit van de werkbegeleiders. Van hen wordt expertise, aandacht en het vermogen om te kunnen opleiden in een complexe zorgomgeving verwacht.
De aandacht voor het opleiden is hoog, omdat dit niet alleen belangrijk is voor het boeien en binden van nieuwe mensen aan het ASZ, maar ook noodzakelijk om in de toekomst voldoende kundige zorgverleners te hebben.
Gewenste resultaten
Om het leerklimaat verder te ontwikkelen is het ASZ gaan werken aan onder andere de volgende doelstellingen:
- Iedereen die bijdraagt aan het opleiden en begeleiden (bijvoorbeeld leerprocesbegeleiders en werkbegeleiders) kent de visie op leren en is zelf een voorbeeld van een open, nieuwsgierige en lerende houding.
- Er zijn inspirerende en actieve bijeenkomsten en trainingen voor zowel begeleiders als leerlingen;
- Deze trainingen zijn zo ontworpen en begeleid dat ze niet alleen leiden tot nieuwe inzichten, maar ook het leren van en met elkaar stimuleren en het toepassen van het geleerde op de werkplek bevorderen.
- Diverse contactmomenten, zoals de overdracht of een pauzemoment in de koffiekamer, worden effectiever en beter benut als leermoment voor leerlingen;
- Leren in het ASZ betekent leren en ontwikkelen vanuit vertrouwen en motivatie; dit vraagt om coaching op maat en veilige begeleiding.