Samenwerken met verschillen

Herken de communicatiestijl van jezelf en van anderen. Maak makkelijker contact en benut verschillen.

Intro

Iedereen herkent het wel: met de ene collega heb je direct heel gemakkelijk contact en zit je op één lijn. Met de ander is het zoeken en kan het soms voelen alsof je communiceert op verschillende golflengtes. In feite is dat ook zo; maar dat neemt niet weg dat je elkaar goed kan aanvullen in de samenwerking. Hiervoor is het belangrijk dat je in gesprekken en samenwerking actief op zoek gaat naar ‘de ingang’ van de ander. Dat je snapt waar jijzelf en waar de ander behoefte aan heeft.

Succesvol samenwerken draait om interactie, luisteren, vragen stellen en de onderliggende dynamiek begrijpen. Om goede communicatie dus. Deze training richt zich op het kennen van je eigen communicatiestijl en het herkennen van de stijl van anderen. Ook krijg je handvatten hoe je kunt aansluiten bij mensen met een andere communicatiestijl. Hierdoor zullen moeizame samenwerkingen en gesprekken makkelijker verlopen.

Wat gaan we doen?

In deze training gebruiken we een perspectief – gebaseerd op Human Dynamics – om naar verschillen in samenwerking en communicatie te kijken. Je wordt je bewust van je communicatievoorkeuren en snapt direct waarom je met de ene collega kunt lezen en schrijven en waarom het met de ander altijd wat stroef gaat. Ook leer je met praktische tips hoe je kunt aansluiten bij diverse collega’s. Deze nieuwsgierige aanpak bevordert verbinding, effectiviteit en plezier in het samenwerken.

Bekijk ons e-book Communicatiestijlen.

Optionele verdieping: aan de slag met een trainingsacteur

Het oefenen van gesprekken met een acteur in een veilige setting helpt om repertoire op te doen voor de daadwerkelijke gesprekken met collega’s en leidinggevenden. Jullie reflecteren op wat je ziet gebeuren en op wat jullie zelf ervaren. We stimuleren de transfer naar jullie praktijk door ter plekke jullie te voorzien van inzichten en handvatten. Denk hierbij aan tips voor gesprekstechnieken waarmee je gesprekken kan verdiepen en verstevigen of inzichten in de impact van verbale, non-verbale en para-verbale (toon en klank) communicatie. We oefenen altijd met eigen casuïstiek, zodat het aansluit bij de leervragen en praktijk van de deelnemers.

Wat levert het op?

Praktische informatie

Wil je meer informatie? Kom met ons in contact

We komen graag in contact met je en we staan altijd klaar om je vragen te beantwoorden.

Bel ons direct

Stuur ons een (uitgebreide) vraag of beschrijving van uw uitdaging per mail

Kanaalpark 140
Ma-Vr: 09:00 – 17:30

Email ons

Stuur ons een uitgebreide vraag of beschrijving van uw uitdaging per mail

info@2knowhow.nl
Ma-Vr: 09:00 – 17:30

Bezoek ons kantoor

Stuur ons een uitgebreide vraag of beschrijving van uw uitdaging per mail

Kanaalpark 140
2321 JV Leiden