Alles wat gezond is, is in beweging. Dat zie je in de natuur, maar ook in organisaties. Toch kan er binnen teams en bedrijven weerstand ontstaan tegen een verandering die onvermijdelijk is. Andersom is het ook mogelijk dat er juist wel behoefte is aan een bepaalde verandering, maar twijfel over de manier waarop het gerealiseerd kan worden. In deze gevallen is het verstandig om een externe partij in te schakelen die ervaring heeft met verandering. 2KNOWHOW begeleidt organisaties bij het kanaliseren van de kracht van verandering en behandelt zowel de hard edge als soft edge kant van change management. Twee zijden van dezelfde munt en even belangrijk bij het realiseren van duurzame verandering.
Hard edge en soft edge
Simpel gezegd houdt de zachte kant van change management zich bezig met de houding en het gedrag van mensen in teams en organisaties. De harde kant betreft veranderingen die nodig zijn in structuur, systemen en beleid. Om precies de verandering te realiseren die je voor ogen hebt, is het van belang dat beide kanten zoveel mogelijk in balans zijn. Goed projectmanagement en het omschrijven van duidelijke targets zijn daarbij van groot belang (hard), maar het is minstens zo belangrijk dat de mensen om wie het draait de doelstellingen begrijpen, enthousiast worden over de mogelijkheden en zich op gaan stellen als ambassadeurs voor verandering (soft).
2KNOWHOW: benut de momenten die ertoe doen
Werkoverleggen, groepsbijeenkomsten en 1-op-1 gesprekken zijn dé plek om de cultuur verder te ontwikkelen. Veel eerder dan in een visiedocument begint verandering juist in de praktijk door contactmomenten zo in te richten dat het direct voorbeelden zijn van de gewenste situatie. 2KNOWHOW roept – door middel van purpose-built werkvormen – het gewenste gedrag op in groepen en in organisaties; de meest effectieve manier om gecontroleerd te veranderen.